W najbliższy wtorek w godzinach 15:00 do 17:00 kolejne
BEZPŁATNE KONSULTACJE
Zadzwoń i umów się z doradcą
(61) 6673350
Aktualności
Jednolity plik kontrolny VAT
2017-12-14Od 1 stycznia 2018 roku wszyscy podatnicy VAT będą wysyłali administracji skarbowej plik zawierający informacje o zakupach i sprzedaży nazwany jednolitym plikiem kontrolnym VAT, w skrócie JPK VAT. Plik ten zawiera dane analogiczne do tych, które dotychczas każde przedsiębiorstwo uwzględniało w prowadzonych rejestrach VAT, czyli jest to wykaz faktur zakupu i sprzedaży.
Dane zawarte w pliku obejmują datę sprzedaży lub zakupu, datę wystawienia faktury, dane dotyczące nabywcy i odbiorcy oraz kwoty faktury netto, vat i brutto z podziałem na zastosowane stawki podatkowe.
Pliki sporządzane będą za okresy miesięczne i przesyłane do 25 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Dane zawarte w JPK muszą być zgodne z przesyłanymi do urzędu skarbowego deklaracjami VAT. Ustawodawca pozostawił możliwość składania deklaracji VAT za okresy kwartalne, jednak JPK trzeba będzie wysyłać co miesiąc.
Sankcje za nie wysłanie pliku w terminie lub za przedstawienie nierzetelnych danych uzależnione są od wartości uszczuplenia podatku. Jeśli kwota uszczuplenia jest mniejsza niż 10 tysięcy złotych to kara wynosi od 200,00 zł do nawet 4 000,00 zł. Przy uszczupleniu powyżej 10 tysięcy najniższa kara to 666,60 zł a najwyższa przekracza 19 000 000,00 zł (19 milionów!).
Ministerstwo finansów udostępnia aplikację za pomocą której można przygotować i wysłać plik JPK VAT. Aby to wykonać trzeba jednak wypełnić dane wynikające z wszystkich faktur zakupu i sprzedaży uwzględniając rygory związane z odpowiednią kwalifikacją zakupu w zakresie możliwości i terminu rozliczeń podatku. Wysłanie pliku wiąże się z koniecznością posiadania profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego. Przedsiębiorcom, którzy nie współpracują z biurem rachunkowym trudno będzie wypełnić obowiązki związane z JPK VAT bez wsparcia wykwalifikowanych pracowników a to nie jedyne zmiany, które zaczną obowiązywać w 2018 roku.
Od 1 lipca 2018 roku na wezwanie urzędu skarbowego każdy podatnik będzie musiał udostępnić w formie plików JPK pozostałe dane dotyczące prowadzonej działalności. W formie JPK będzie trzeba udostępniać informacje o zapisach w księdze przychodów i rozchodów, w księdze rachunkowej a także o operacjach na rachunkach bankowych oraz w zakresie obrotu towarów i materiałów w magazynie. Termin na przedstawienie tych informacji ustalono na 3 dni robocze od wezwania. Nie jest możliwe wypełnienie tego obowiązku bez wykorzystania profesjonalnych programów księgowych.
Trwają prace nad utworzeniem centralnego rejestru faktur. Zapewne w przyszłym roku zostanie wprowadzony mechanizm podzielonej płatności czyli: split payment. Kolejne będą zmiany w zakresie fiskalizacji „on line” transakcji paragonowych.
Wszystkie te rozwiązania służyć mają uszczelnieniu systemu podatkowego. Podobne rozwiązania wprowadzane są również w innych europejskich państwach. We Włoszech funkcjonuje już split payment, podobnie w Czechach. W „chmurze” znajdują się już węgierskie, chorwackie i czeskie paragony.
W Polsce prace nad tymi rozwiązaniami trwają już od dawna. JPK dla największych przedsiębiorstw funkcjonuje od połowy 2016 roku a przygotowania do jego wprowadzenia zaczęły się kilka lat wcześniej. Odwrócony VAT obowiązuje jeszcze dłużej.
Obecne zmiany podatków i ich cyfryzacja mają zatem charakter powszechny. Ich wprowadzanie nie ma nic wspólnego z tym, kto zarządza państwowym budżetem.
Pozostałe
-
2017-12-14
Zmiany w podatkach 2018 – środki trwałe
Zamiast 3 500,00 zł aż 10 000,00zł. Nowy limit w środkach trwałych. »
-
2016-12-08
Wyższy próg pełnej księgowości
-
2016-12-08
Zmiany w VAT 2017 - 3 miesiące na rozliczenie faktury w przypadku, gdy podatnikiem jest nabywca
-
2016-12-08
Zmiany w VAT 2017 - odwrotne obciążenie
-
2016-12-07
Zmiany w VAT 2017 - nie dla wszystkich deklaracje kwartalne
Najnowsze artykuły
Polecamy
Strefa Klienta aPit
Jeśli nie jesteś jeszcze klientem aPit skontaktuj się z nami »
Dane adresowe
aPit Spółka z o.o.
SPÓŁKA DORADZTWA PODATKOWEGO
61-663 Poznań
ul. Winogrady 16
tel.(61) 667 3350, 509 590 111
Fax (61) 667 0936
e-mail: biuro@apit.pl
Zobacz nas w portalu